Wat kijkjes achter de schermen

Een uitleg
Plaats reactie
Administrator
Site Admin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 1:10 pm

Wat kijkjes achter de schermen

Bericht door Administrator » do sep 02, 2021 12:14 pm

Hier komen wat openbare bijdragen, die je een beeld geven hoe we bezig waren dit project en het gebruik van dit forum erbij voor te bereiden.

Administrator
Site Admin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 1:10 pm

Procedure hoe iemand deelnemer wordt

Bericht door Administrator » do sep 02, 2021 12:24 pm

Als iemand via via of via onze folder gewezen is op ons bestaan,
kan ie of via internet de voor iedereen toegankelijke pagina's bezoeken op https://kestro.forum2go.nl/ of ons een mailtje sturen op ketstoprok@gmail.com. We hebben dan of emailcontact of leggen via een telefoongesprek onze vragen voor. Dan bij goedkeuring, maak ik iemand lid van het forum zoals ik bij jou deed. Ik geef een gebruikersnaam en een standaardwachtwoord dat de nieuwe gebruiker zelf moet wijzigen (raak ik jou ook aan). Als iemand klaar is of niet actief wordt met de methode of afhaakt, wordt na een aanmaningsprocedure of zonder meer (bij bijvoorbeeld wangedrag) iemand door mij verwijderd als lid.
Als leden zich onderscheiden door hun inhoudelijke inzet op het forum wordt hen gevraagd moderator te worden. Ze krijgen dan wat extra rechten zoals de mogelijkheid een gespreksdraad te eindigen of die of een bijdrage zelfs te verwijderen als daar aanleiding toe is.

Ik heb in de forumregels mensen aangeraden voorzichtig te zijn met hun privacy. Maar ik vind wel dat wij ons bekend moeten maken omdat we dat sowieso doen in de brochure, om vertrouwen te wekken en omdat wij in een andere ,minder kwetsbare positie zitten dan de deelnemers.

Administrator
Site Admin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 1:10 pm

Wat is de beloning?

Bericht door Administrator » do sep 02, 2021 12:27 pm

Nog even over de beloning:

een verslaafde roker die KSR volgt, en zichzelf een uur ontzegt zal elke keer de àfloop van dat uur als groot feest ervaren.

Het feest (de beloning) bestaat steeds – zowel voor de
beginner als voor de meer gevorderde - uit 3 elementen:

enerzijds: de onthouding hoeft niet meer; (hè hè, daar zijn we fijn van af maar we hebben het wel degelijk gered)

anderzijds: je mag weer roken; (hoera!)

en ten derde: krijg je ook nog eens een gigantische nicotinedreun, (sodeju! lekker zeg)

vaak gepaard met duizelingen en een groot gevoel van voldaanheid –( die overigens bij de 2e sigaret alweer is verdwenen).


Conditieverbetering speelt, zoals je terecht opmerkt, pas later een rol en is niet alleen een belangrijke stimulans, maar helpt aan het eind ook terugval te voorkomen.

Je hebt jezelf gezond en fit gekregen, en dat is zó fijn en zo nieuw dat laat je niet meer los.

De psychologische winst die de deelnemer bewust ervaart is aanzienlijk en veelzijdig en neemt toe naarmate de oefenaar vordert.

Het is goed al deze positieve zaken goed in de kijker te houden,want dat zijn precies de redenen om niet in 1 keer te stoppen maar KSR te volgen.

Het woord beloning is eigenlijk te dun voor gebruik hier, maar misschien net goed genoeg. Misschien ontdekken we iets mooiers?



Groeten daar,

Administrator
Site Admin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 1:10 pm

En dan ben je verslaafd

Bericht door Administrator » do sep 02, 2021 12:30 pm

Hij sprenkelde een plukje tabak in de vouw van het vloeitje, rolde het tussen duim en wijsvinger, likte aan het gomrandje met een puntje van zijn tong en: presto – een prachtig sigaretje. Nou is het jouw beurt zei hij en schoof de asbak, de vloeitjes, lucifers en de tabak over het bureau naar me toe. Captain Grant, halfzware shagtabak.
Hij was mijn eerste chef. Hij maakte me wegwijs op kantoor en leerde me roken. Met mijn eerste weekgeldje stapte ik een tabakswinkel binnen.
Nicotine verslaaft verschrikkelijk snel en binnen luttele weken kon ik niet meer leven zonder tabak; ik rookte als een ketter. Ik was zeventien.
Zo’n vijfentwintig jaar later was mijn conditie zó slecht dat er iets moest gebeuren. Ik was radeloos. Ik probeerde al jarenlang met roken te stoppen maar ik faalde keer op keer – een verschrikkelijke periode.
Toch is het me gelukt mijn rookverslaving te overwinnen.
En wat ik kan, kan jij ook.

Administrator
Site Admin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma aug 23, 2021 1:10 pm

We maakten regels voor dit forum

Bericht door Administrator » do sep 02, 2021 12:35 pm

Huisregels klinkt een beetje streng. Maar regels zijn er ook een een veilige en warme sfeer te maken, waarin ieder zich veilig kan voelen.
Hier zijn ze:
Beste mensen, om dit forum optimaal te laten werken voor alle deelnemers en moderatoren, vragen jullie je te houden aan de volgende regels:

- Iedereen die meedoet en probeert te stoppen heeft het zwaar; probeer daarom elkaar zo veel mogelijk en zo creatief mogelijk te steunen. En in woorden een arm op elkaars schouders te leggen. Negatieve gevoelens van onmacht en frustratie moeten hun plek krijgen; maar let er op dat je die niet op elkaar afreageert!

-Blijf bij het onderwerp! Als iemand een gespreksdraad start, is het frustrerend voor die persoon als iemand anders het gesprek een hele andere kant opstuurt. Forums zijn pas goed als mensen zich aan deze basisregel houden. We zullen hier streng op moderen; je bijdrage wordt verwijderd met de opmerking "off topic". Als je getriggerd wordt door een opmerking en je wilt daarover een gesprek aangaan, start dan een eigen gespreksdraad.

Er zijn tegenwoordig veel onderwerpen, die mensen, die nog niet eens ver van elkaar af staan en eigenlijk gedeelde belangen hebben, verdelen. Neem de reactie op corona, Covid en vaccinaties. We stellen voor deze onderwerpen hier niet aan te snijden. Er zijn genoeg andere plekken voor. We zien hier graag verbondenheid tussen de deelnemers ontstaan en geen verdeeldheid, afstand of zelfs ruzie.

- Privacy We stellen voor dat je niet met volle achternaam, maar onder voornaam en/of een schuilnaam je bijdrages plaatst. Je kunt je wel voorstellen op de draad "even voorstellen" als je nieuw bent. En delen wat je wilt, maar zorg dat je voorzichtig bent met het delen van gegevens die je te herleiden maken. Dit niet omdat we andere deelnemers niet vertrouwen, maar omdat geen enkele uiting op internet niet hackbaar is gebleken. Je kunt via een pm (personal message) wel nadere gegevens met iemand delen, als je daar persoonlijker, minder anoniem contact mee wilt.

Voor de rest zal wat je deelt in het forum misschien wel heel kwetsbaar voelen, maar heel herkenbaar zijn voor iedereen, die met een verslaving worstelt. Wat dat betreft hoef je je nergens voor te schamen en moedigen je aan al je twijfels, zwakke en sterke momenten, alles waarvoor je je geneert en waar je trots op bent met ons en elkaar te delen. Samen staan we sterker. Niets is ons vreemd.

-Voor wie zich niet aan de regels kan houden. Helaas zijn er altijd mensen, die denken dat ze zo bijzonder zijn, dat de regels voor hen niet gelden. Dat zullen we niet tolereren. Bij negatief sociaal gedrag krijg je een waarschuwing. Na 2 genegeerde waarschuwingen valt het doek en wordt je verwijderd uit het forum. Ook onze begeleiding zal dan stoppen.
Het is een voorwaarde voor deelname aan dit forum, dat je deze regels onderschrijft en ons helpt deze te handhaven. Door lid te worden en te zijn bevestig je deze regels te onderschrijven.

Plaats reactie